Omgaan met verandering.

De crisis heeft de ondernemers-wereld blijvend veranderd. En wie niet mee verandert, telt straks niet meer mee. De oude wijsheid “wanneer je doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg” gaat ook niet meer op. Deze tegeltjes wijsheid wordt nog steeds door veel verandermanagers gedebiteerd, maar hij geldt niet meer. Je zult minder krijgen…

Veel omstandigheden zijn veranderd en de “response”, om het maar even zo te noemen, is anders. Er is een andere dynamiek. Bij één van mijn klanten was het “altijd goed” om te proberen grote orders te scoren. De mannen (m/v) in de productie konden dan lekker door gaan. Doordat de banken minder kredietruimte beschikbaar stellen, leggen dergelijke orders vandaag te veel en te lang beslag op het werkkapitaal. De winstgevendheid wordt nu geoptimaliseerd door op kleine(re) orders te jagen. Het komt voor dat grote orders in stukken worden geknipt. Hier ontstaat zelfs vaak een voordeel voor de klant, die vaak met dezelfde problemen kampt.

De aloude prijsstaffels werken dus niet meer of minder goed. Een kwestie van aanpassen dus. Omsteltijden in de fabriek zijn minder relevant, want er is overcapaciteit. Stilstaan of omstellen; het is vaak lood om oud ijzer. De optimalisatie van de productie gaat dus op basis van andere parameters. Voor creatieve geesten en dwarsdenkers een waar paradijsje. Gekke ideeën worden goed.

Het is slechts één van de voorbeelden van een effectieve reactie op een veranderende omgeving. De mogelijkheden zijn eindeloos. Mits we onze oude werkwijzen durven te vergeten.

In sommige opzichten is een goede crisis nooit weg. Het kan een soort “wake-up-call” zijn. Nieuwe ideeën worden toegepast. Men wil snelle resultaten zien. We hebben hiermee de eerste stap van de benadering van Kotter al binnen: “the sense of urgency” is er dus.

Een nieuwe aanpak heeft ook het voordeel dat er binnen een team meer gelijkwaardigheid is: ervaring is minder dominant of zelfs afwezig. Natuurlijk zijn er technieken: TOC, LEAN, Six Sigma,  QRM etc. Hoe goed ze ook zijn, het blijft een techniek en de daadwerkelijke implementatie van de verandering is voor ieder bedrijf anders. Waar vroeger de operationele omgeving vaak door eigen keuzen werd bepaald, speelt nu de invloed van de omstandigheden vaak een grotere rol. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Deze flexibiliteit is een belangrijke voorwaarde om succes te hebben. Seneca, de filosoof van zo’n tweeduizend jaar geleden, zei al: “Succes is waar voorbereiding en mogelijkheid elkaar ontmoeten.” Mogelijkheden dienen zich aan; voorbereiding is hard werken en de ogen wijd openhouden.

En dat houdt mij aardig bezig…

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.