Hoe klantvriendelijk is jouw website?

Vandaag beleefde ik het schoolvoorbeeld van het belang om eens in de huid van de argeloze bezoeker te kruipen en de eigen website te bezoeken. Gewoon om eens te zien hoe logisch de site voor “Jip & Janneke” is.
Een bedrijf dat dit zeker niet gedaan heeft is Post.nl. Nu heeft deze onderneming so wie so een twijfelachtige reputatie op het gebied van klantvriendelijkheid, maar mijn ervaring van vandaag overtrof alles. Hier is mijn verhaal:

clipart-postman-a649Ik gebruik al vele jaren de digitale postzegel om brieven en pakjes te frankeren. Lekker makkelijk: altijd de juiste postzegel beschikbaar. Tot voor kort was het mogelijk om een pakje te frankeren en op het post-afgiftepunt werd er dan de track-and-trace sticker opgeplakt.
Zonder enige aankondiging, noch per mail, noch op de site werd deze procedure veranderd. Ik kon het pakketje niet meer afleveren zonder de barcode sticker voor T&T. Ik moest deze stickers via internet bestellen en kon dus onverrichter zake terug.

Vol goede moed naar de site van de digitale postzegel. Daar zou vast wel iets te vinden zijn over het hoe en wat. Niet dus. Dan maar even maar naar de hoofd-site Post.nl. Geen mededeling over de procedure te vinden, wel vond ik bij “hulpmiddelen bestellen” de mogelijkheid om iets te bestellen dat hoogstwaarschijnlijk de gewraakte etiketten zouden kunnen zijn. Uiteraard gratis te bestellen, maar je moet wel een klantnummer aanvragen (deze heb je bij de digitale postzegel niet nodig). Om een klantnummer aan te vragen moet je naast je KvK nummer ook je bankrekeningnummer opgeven. Vreemd, want de hulpmiddelen die wilt hebben, zijn gratis… Maar goed, je besluit de ergernis niet verder te laten oplopen en gaat dus verder. Je ontvangt een e-mail met je klantnummer en even later een mail met de activeringscode. De activeringscode dwingt je een wachtwoord te kiezen en je mag eindelijk inloggen.
Je klikt de hele weg weer naar de bestelpagina. Tot mijn niet geringe verbazing verlaat ik, zodra ik de optie “hulpmiddelen bestellen” kies, het “beveiligde” deel van de site en ben op de bestelpagina dus niet meer ingelogd. Ik vul mijn klantnummer in en hoop dat mijn adresgegevens dan automatisch ingevuld worden. Niet dus. Typen maar weer.
Na al deze omtrekkende bewegingen zal ik eindelijk het boekje van 100 (!) stickers toegestuurd krijgen. Ik had er maar 1 nodig en misschien volgende maand weer één. Tegen de tijd dat de laatste aan de beurt is, zal de lijm wel verzeept zijn en van het pakket afvallen…
Voorlopig heb ik het klantnummer niet meer nodig. Dus toch maar even gezocht naar de mogelijkheid om via de website het klantnummer te annuleren. Het verbaasd mij niet echt dat dit niet te vinden is.

Toch een merkwaardige manier van klantenwerving en klantenbinding.

Hoe vriendelijk is jouw website?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.