Hoe frustreer ik een medewerker?

Hij is één van de studenten die voortijdig zijn HBO opleiding afbrak, omdat de opleiding niet aan de verwachting voldeed. Zijn ouders zijn niet van plan om nog een opleiding te financieren, dus hij meldt zich met zijn HAVO-diploma onder de arm bij het uitzendburo.

De intercedente wijst hem op een vacature van medewerker verkoop binnendienst bij een importeur/groothandel van wijnen. Hij heeft altijd gezegd dat hij geen kantoorbaan wilde en hij heeft ook eigenlijk niets met het product dat verkocht moet worden; als student heeft hij meer met bier. Maar ja, er moet brood op de plank komen en het is in ieder geval een begin; hij wordt aangenomen en zijn “carrière” neemt een aanvang.

Deze baan bevalt hem beter dan verwacht: hij werkt in een leuk team en wijn is toch interessanter dan verwacht. Hij volgt enkele vak cursussen en er ontwikkelt zich een heuse liefde voor wijn. Ook binnen het team is er een goede chemie. Hij ontpopt zich als een heel gemotiveerde medewerker; hij signaleert verbeterpunten, analyseert problemen en is vrijwel altijd bereid door te werken om de belofte aan de klant in te lossen, ook al is iedereen al naar huis. Ook op beurzen, waarvoor hij incidenteel wordt ineschakeld, staat hij zijn mannetje. Zijn T-shirt met de tekst “24 bottles in a case, 24 hours in a day; coincidence?” blijft thuis.

Het wordt september 2009. In verband met de aanstaande pensionering van de franchise manager wordy intern een opvolger gezocht, zodat er voldoende tijd voor overdracht zal zijn. Diverse personen in de (decentrale) organisatie noemen de naam van Daniël, onze gesjeesde HBO student: gemotiveerd, slim, klantgericht, collegiaal en een harde werker. Nadat zijn directe chef, die hem niet kwijt wil, met pijn in het hart toegestemd heeft, wordt Daniël gepolst voor deze promotie. Hij vraagt bedenktijd en bespreekt het met zijn ouders en zijn chef. Zijn chef geeft het advies om zijn “huid zo duur mogelijk te verkopen”; zo werkt dat binnen hun bedrijf. Zijn ouders geven het advies om naast een financiële verbetering ook een studiefaciliteit te vragen; in de nieuwe functie zal bijvoorbeeld NIMA goed van pas komen.

Bij het gesprek met de locatie directeur blijven al deze wensen wat zweven. Dit wordt op centraal niveau geregeld en de directeur zal zich hier sterk voor maken. Of hij maar wel alvast in de nieuwe functie wil beginnen, dan zal rest, zoals de taakomschrijving, de voorwaarden en dergelijke, zo snel mogelijk geregeld worden. Gemotiveerd, jong, enthousiast en misschien wel naïef als hij is, begint hij. Naar mate de tijd vordert en er geen reactie van de directeur komt, neemt het enthousiasme af en ebt de motivatie weg. Maakt u zich geen zorgen, hij doet keurig wat hij opgedragen krijgt. Niet exact wat er in zijn taakomschrijving of in zijn doelstellingen staat. Die heeft hij namelijk niet. Tenminste niet voor deze functie. Ondanks letterlijk ontelbare verzoeken heeft de directie geen nieuw contract, taakomschrijving, salaris en opleidingsplan vastgesteld. Het is inmiddels augustus 2010.

Gemiste kansen. Het t-shirt met de tekst “Für Bier würde ich sogar arbeiten” kan bijna weer uit de kast gehaald worden. Het zal het management erg veel moeite kosten om het elan van Daniël weer te herstellen. Als dit ooit zal lukken. Als ze nog even treuzelen, gaat er weer een jaar voor studie verloren.

Wij weten het allemaal: een manager kan een medewerker niet motiveren; wel demotiveren. Een duidelijker bewijs heb ik zelden gezien.

Advies: hoe voorkom je deze situatie?

* Maak een plan van aanpak zodat de twee basisscenarios bekend zijn: interne danwel externe opvolging. Dan is er ook budgettaire duidelijkheid.
* Schakel alle betrokkenen in, zodat de opvolging snel loopt. Doe dit vòòr er met de medewerker gesproken wordt.
* Laat de werknemer zien door de serieuze aanpak, dat de promotie van groot belang voor de onderneming is. Dit conserveert zijn motivatie.
* De collega’s van Daniël staan langs de lijn hoofdschuddend te kijken naar de strapatsen ven het management. Zij weten toekomstige voorstellen voor hen “op waarde te schatten”. Dit is schier onherstelbare schade.

Advies: hoe repareer je de schade en damagecontrol.

* Overbodig te noemen, maar: praat de situatie uit met Daniël. Biedt excuses aan voor de lakse houding. Geef fouten ruiterlijk toe en maskeer niets. Wanneer je nu fouten verstopt, dan geef de medewerkers die hier kennis van hebben een alibi dit bij toekomstige foute ook te doen.
* Voeg iets leuks, eervols toe aan de taakomschrijving.
* Stuur een e-mail de organisatie in, om mede te delen dat Daniël de nieuwe functie gaat vervullen en dat naast de gebruikelijke taken ook een nieuwe taak is toegevoegd. Dit element kan een positief element aan de discussies toevoegen.
* Zorg dat de condities voor Daniël zodanig zijn, dat zijn glimlach vragen overbodig maakt…

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.