Wie denk je wel dat je bent? De eerste indruk.

“Laat maar praten”, zeggen de meeste moeders wanneer één van hun kinderen beklag komt doen over wat anderen over hem of haar zegt. “Ze kunnen beter over je lullen dan van je eten”, is het commentaar van volwassenen wanneer er over hen gepraat wordt. Natuurlijk, als reactie op het onheil dat al geschied is, kan dit een juiste reactie zijn. Wanneer er negatief over je gepraat wordt, dan moet je uitkijken dat je niet in de vlek gaat poetsen. Maar, zoals bij veel situaties in het leven, geldt ook hier “voorkomen is beter dan genezen”.

Het heeft dus zeker zin om je druk te maken over de beeldvorming met betrekking tot jouw persoon. Zeker wanneer je ondernemer bent. “Je krijgt geen tweede kans om een eerste indruk te maken” is een alom bekende tegeltjeswijsheid. Wij zijn daarom, terecht, gefocust op die eerste indruk die wij maken. Het is echter de vraag of wijzelf die eerste indruk wel maken… of doet een ander dat voor ons. Het kan zijn dat een ander al informatie over ons gegeven heeft. Om je ervan te overtuigen dat deze “voorinformatie” van groot belang is, wil ik je graag het volgende filmpje laten zien:

Het kan ook zijn dat men jou door jouw aanwezigheid binnen een bepaalde context op LinkedIn, Facebook, Twitter of andere social media in een bepaald “hoekje” heeft geplaatst. Men ziet vaak wat men verwacht te zien. Er kan dus, soms zonder dat we hier een absolute en directe invloed op hebben, een bepaalde verwachting zijn gewekt. Deze verwachting moet dus gemanaged worden.

Kort door de bocht gesteld, is managen een kwestie van sturen en reageren. Ik wil mij nu richten op het “reageren”. Er is dus een bepaald beeld over jou bij de ander. Om te reageren en, waar nodig, bij te sturen, is zinvol om op voorhand in te schatten welk beeld dat is. Het aardige is dat de social media jou hierbij kunnen helpen. Deel ik contacten met de “onbekende”? Dit kan uiteraard bruggen slaan, maar kan je ook inzicht geven over wat de ander over jou meent te weten. Een andere goede gewoonte is, om met enige regelmaat jouw eigen naam of bedrijf te googelen. Wat voor beeld krijgt de ander dan van jou? Bedenk hierbij dat dit dus de eerste indruk is. Wees alert tijdens jouw eerste ontmoeting met jouw nieuwe contact op signalen van dergelijke informatie. Je kunt dan, waar nodig, bijsturen.

Wil je wel eens weten hoe een “vreemde” jou ziet? Voor een bescheiden prijs biedt LaManagement i.s.m. Strategie.partners een “Mirror-scan©” aan. Klik hier voor meer details.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.